Le giallo est un genre de film d'exploitation, principalement italien, à la frontière du cinéma policier, du cinéma d'horreur et de l'érotisme, qui a connu son heure de gloire dans les années 1960 à 1980. Les réalisateurs phares du giallo sont Mario Bava et Dario Argento. Il emprunte son nom à celui donné en Italie au roman policier.1960sThe Girl Who Knew Too Much (Mario Bava, 1963; Italian: La ragazza che sapeva troppo) aka The Evil Eye
The Monster of London City (1964) This German crimi film was an obvious template for the giallo form
Blood and Black Lace (Mario Bava, 1965; Italian: Sei donne per l'assassino / Six Women for the Murderer)
Libido (Ernesto Gastaldi, 1965)
The Third Eye (Mino Guerrini, 1966; Italian: Il terzo occhio)
A For Assassin (Angelo Dorigo, 1966; Italian: A... come Assassino)
Omicidio per appuntamento (Mino Guerrini, 1966) aka Agent 3S3 Setzt Alles Auf Eine Karte.
The Killer Without a Face (Angelo Dorigo, 1967: Italian: Assassino senza volto)
The Sweet Body of Deborah (Ernesto Gastaldi, 1968; Italian: Il dolce corpo di Deborah)
La morte ha fatto l'uovo / Death Laid an Egg (Giulio Questi, 1968) aka Plucked, aka A Curious Way to Love
Naked... You Die! (Antonio Margheriti, 1968, Italian: Nude... si muore) aka The Young, the Evil and the Savage, aka The Schoolgirl Killer
Deadly Inheritance (Vittorio Sindoni, 1968; Italian: L'assassino ha le mani pulite / The Killer Has Clean Hands)
A Black Veil for Lisa (Massimo Dallamano, 1968; Italian: La morte non ha sesso / Death Has No Sex)
Orgasmo (Umberto Lenzi, 1968) released theatrically in USA as Paranoia
Paranoia (Umberto Lenzi, 1969) released in USA as A Quiet Place To Kill (not to be confused with "Orgasmo")
So Sweet...So Perverse (Umberto Lenzi, 1969; Italian: Così dolce...così perversa)
Satan's Baby Doll (Ferrruccio Casapinta, 1969; Italian: La bambola di Satana)
Una sull'altra / One on Top of the Other (Lucio Fulci, 1969) aka Perversion Story
The House That Screamed (Narciso Ibáñez Serrador, 1969; Spanish: La Residencia)
Death Knocks Twice (Harald Philip, 1969; Italian: La morte bussa due volte) aka Blonde Bait for the Murderer, aka Hard Women, aka The Blonde Connection
Double Face (Riccardo Freda, 1969: Italian: A doppia faccia) aka Liz et Helen
Macabre (Javier Seto, 1969; Spanish: Viaje al Vacio/ Journey into Emptiness) aka The Invisible Assassin, aka Shadow of Death
1970sThe Bird with the Crystal Plumage (Dario Argento, 1970; Italian: L'uccello dalle piume di cristallo) aka Phantom of Terror, aka The Gallery Murders,
Five Dolls for an August Moon (Mario Bava, 1970; Italian: 5 bambole per la luna d'agosto) aka Island of Terror
Hatchet for the Honeymoon (Mario Bava, 1970; Italian: Il rosso segno della follia / The Red Sign of Madness) aka Blood Brides
La morte risale a ieri sera / Death Occurred Last Night (Duccio Tessari, 1970)
A Suitcase For a Corpse (Alfonso Brescia, 1970; Italian: Il tuo dolce corpo da uccidere / Your Sweet Body to Murder)
Le foto proibite di una signora per bene / Forbidden Photos of a Lady Above Suspicion (Luciano Ercoli, 1970)
Kill the Fatted Calf and Roast It (Salvatore Samperi, 1970; Italian: Uccidete il vitello grasso e arrostitelo)
In the Folds of the Flesh (Sergio Bergonzelli, 1970; Italian: Nelle pieghe della carne)
The Weekend Murders (Michele Lupo, 1970; Italian: Concerto per pistola solista) aka The Story of a Crime
The Man with Icy Eyes (Alberto de Martino, 1971; Italian: L'uomo dagli occhi di ghiaccio)
A Lizard in a Woman's Skin (Lucio Fulci, 1971; Italian: Una lucertola con la pelle di donna) aka Schizoid
The Fifth Cord (Luigi Bazzoni, 1971; Italian: Giornata nera per l'ariete / Black Day for the Ram) aka Evil Fingers
Oasis of Fear (Umberto Lenzi, 1971; Italian: Un posto ideale per uccidere / An Ideal Place for Murder) aka Dirty Pictures
The Strange Vice of Mrs. Wardh (Sergio Martino, 1971; Italian: Lo strano vizio della Signora Wardh) aka Blade of the Ripper, aka Next!, aka The Next Victim
The Case of the Scorpion's Tail (Sergio Martino, 1971; Italian: La coda dello scorpione / Tail of the Scorpion)
Black Belly of the Tarantula (Paolo Cavara, 1971; Italian: La tarantola dal ventre nero)
The Cat o' Nine Tails (Dario Argento, 1971; Italian: Il gatto a nove code)
The Bloodstained Butterfly (Duccio Tessari, 1971; Italian: Una farfalla con le ali insanguinate)
Four Flies on Grey Velvet (Dario Argento, 1971; Italian: 4 mosche di velluto grigio)
My Dear Killer (Tonino Valerii, 1971; Italian: Mio caro assassino)
Marta (Jose Antonio Nieves Conde, 1971; Italian: ...dopo di che, uccide il maschio e lo divora / After That, It Kills and Devours the Male)
The Double (Romolo Guerrieri, 1971; Italian: La Controfigura)
Cross Current (Tonino Ricci, 1971; Italian: Un Omicidio perfetto a termine di legge / A Perfect Murder According to Law)
Twitch of the Death Nerve (Mario Bava, 1971; Italian: Reazione a catena / Chain Reaction) aka Ecologia del delitto / Ecology of Crime, aka A Bay of Blood, aka Last House on the Left, Part 2
The Iguana with the Tongue of Fire (Riccardo Freda, 1971; Italian: L'iguana dalla lingua di fuoco)
They Have Changed Their Face (Corrado Farina, 1971; Italian: Hanno cambiato faccia)
Murder By Design (Maurizio Lucidi, 1971; Italian: La vittima designata / The Designated Victim)
Slaughter Hotel (Fernando Di Leo, 1971; Italian: La bestia uccide a sangue freddo / The Beast Kills in Cold Blood) aka Asylum Erotica, aka The Cold-Blooded Beast
The Fourth Victim (Eugenio Martin, 1971; Italian: In fondo alla piscina / At the Front of the Pool) aka Death at the Deep End of the Pool, aka La ultima senora Anderson / The Last Mrs. Anderson
The Devil Has Seven Faces (Osvaldo Civirani, 1971; Italian: Il diavolo ha sette facce) aka The Devil with Seven Faces
Jack the Ripper of London (Jose Luis Madrid, 1971; Spanish: Jack el destripador de Londres) aka 7 Murders for Scotland Yard, aka 7 Corpses for Scotland Yard
Death Walks on High Heels (Luciano Ercoli, 1971; Italian: La morte cammina con i tacchi alti )
Cold Eyes of Fear (Enzo G. Castellari, 1971; Italian: Gli occhi freddi della paura) aka Desperate Moments
In the Eye of the Hurricane (Jose Maria Forque, 1971; Italian: La volpe dalla coda di velluto / The Fox with the Velvet Tail)
The Glass Ceiling (Eloy de la Iglesias, 1971; Spanish: El techo de cristal) stars Patty Sheppard and Emma Cohen
The Night Evelyn Came Out of the Grave (Emilio Miraglia, 1971; Italian: La notte che Evelyn uscì dalla tomba)
Amuck! (Silvio Amadio, 1972; Italian: Alla ricerca del piacere / In Pursuit of Pleasure) aka Maniac Mansion, aka Leather and Whips, aka Hot Bed of Sex
The Red Headed Corpse (Renzo Russo, 1972; Italian: La rossa dalla pelle che scotta) aka The Sensuous Doll
The Case of the Bloody Iris (Giuliano Carnimeo, 1972; Italian: Perché quelle strane gocce di sangue sul corpo di Jennifer? / What Are Those Strange Drops of Blood on Jennifer's Body?
Don't Torture a Duckling (Lucio Fulci, 1972; Italian: Non si sevizia un paperino) aka The Long Night of Exorcism
Who Killed the Prosecutor and Why? (Giuseppe Vari, 1972; Italian: Terza ipotesi su un caso di perfetta strategia criminale / Third assumption about perfect criminal strategy case)
La morte accarezza a mezzanotte / Death Walks at Midnight (Luciano Ercoli, 1972)
An Open Tomb...An Empty Coffin (Alfonso Balcazar, 1972; Spanish: La casa de las muertas vivientes / House of the Living Dead Women)
Who Saw Her Die? (Aldo Lado, 1972; Italian: Chi l'ha vista morire?)
A White Dress for Marialé (Romano Scavolini, 1972; Italian: Un bianco vestito per Marialé) aka Spirits of Death
Your Vice Is a Locked Room and Only I Have the Key (Sergio Martino, 1972; Italian: Il tuo vizio è una stanza chiusa e solo io ne ho la chiave) aka Gently Before She Dies, aka Eye of the Black Cat, aka Excite Me!
French Sex Murders (Ferdinando Merighi, 1972; Italian: Casa d'appuntamento) aka The Bogey Man and the French Murders
Smile of the Hyena (Silvio Amadio, 1972; Italian: Il sorriso della iena) aka Smile Before Death
What Have You Done to Solange? (Massimo Dallamano, 1972; Italian: Cosa avete fatto a Solange?) aka Secret of the Green Pins, aka Who's Next?, aka Terror in the Woods
Il coltello di ghiaccio / Knife of Ice (Umberto Lenzi, 1972) aka Detrás del Silencio, aka Vertigine
Murder Mansion (Francisco Lara Polop, 1972; Italian: Quando Marta urlò dalla tomba / When Marta Screamed from the Grave) aka The House in the Fog
All the Colors of the Dark (Sergio Martino, 1972; Italian: Tutti i colori del buio) aka Day of the Maniac, aka They're Coming to Get You!
The Killer is on the Phone (Alberto de Martino, 1972; Italian: L'assassino e' al telefono) aka Scenes From a Murder
Tropic of Cancer (Edoardo Mulargia, 1972; Italian: Al Tropico del Cancro) aka Death in Haiti
The Dead Are Alive (Armando Crispino, 1972; Italian: L'etrusco uccide ancora / The Etruscan Kills Again)
So Sweet, So Dead (Roberto Montero, 1972; Italian: Rivelazione di un maniaco sessuale) aka The Slasher is the Sex Maniac, aka Penetration
Delirium (Renato Polselli, 1972; Italian: Delirio caldo)
The Short Night of the Glass Dolls (Aldo Lado, 1972; Italian: La corta notte delle bambole di vetro) aka Paralyzed
Seven Blood-Stained Orchids (Umberto Lenzi, 1972; Italian: Sette orchidee macchiate di rosso)
The Crimes of the Black Cat (Sergio Pastore, 1972; Italian: Sette scialli di seta gialla / Seven Shawls of Yellow Silk)
Naked Girl Killed in the Park (Alfonso Brescia, 1972; Italian: Ragazza tutta nuda assassinata nel parco)
The Two Faces of Fear (Tulio Demichelli, 1972; Italian: I due volti della paura)
The Red Queen Kills Seven Times (Emilio Miraglia, 1972; Italian: La dama rossa uccide sette volte) aka Blood Feast, aka Feast of Flesh
Death Carries a Cane (Maurizio Pradeux, 1973) Italian: Passi di danza su una lama di rasoio / Dance Steps on a Razor's Edge; aka Maniac at Large, aka Tormentor
Torso (Sergio Martino, 1973; Italian: I corpi presentano tracce di violenza carnale / The Bodies Show Traces of Carnal Violence)
The Flower with the Petals of Steel (Gianfranco Piccioli, 1973; Italian: Il fiore dai petali d'acciaio) aka The Flower with the Deadly Sting
Seven Deaths in the Cat's Eye (Antonio Margheriti, 1973; Italian: La morte negli occhi del gatto / Death in the Eyes of the Cat)
Blue Eyes of the Broken Doll (Carlos Aured, 1973; Spanish: Los ojos azules de la muñeca rota) aka House of Psychotic Women
The Bloodstained Lawn (Riccardo Ghione, 1973; Italian: Il prato macchiato di rosso)
Love and Death on the Edge of a Razor (Giusseppe Pellegrini, 1973; Italian: Giorni d'amore sul filo di una lama) aka Muerte au Rasoir
The Girl in Room 2-A (William Rose, 1973, Italian: La casa della paura / The House of Fear) aka The Perversions of Mrs. Grant
L'arma, l'ora, il movente (Francesco Mazzei, 1973; English: The Weapon, The Hour, The Motive)
No One Heard the Scream (Eloy de la Iglesia, 1973; Spanish: Nadie oyó gritar)
The Perfume of the Lady in Black (Francesco Barilli, 1973; Italian: Il profumo della signora in nero)
Five Women for the Killer (Stelvio Massi, 1974; Italian: Cinque donne per l'assassino)
Spasmo (Umberto Lenzi, 1974)
Puzzle (Duccio Tessari, 1974; Italian: L'uomo senza memoria / The Man Without a Memory)
A Dragonfly For Each Corpse (León Klimovsky, 1974; Spanish: Una libélula para cada muerto)
The Killer Reserved Nine Seats (Giuseppe Benati, 1974; Italian: L'assassino ha riservato nove poltrone)
What Have They Done to Your Daughters? (Massimo Dallamano, 1974; Italian: La polizia chiede aiuto / The Police Need Help) aka The Co-ed Murders
Ciak si muore (Mario Moroni, 1974; rough translation: Click...She Dies)
The Killer Is One of the Thirteen (Javier Aguirre, 1974; Spanish: El asesino está entre los trece)
The Killer Wore Gloves (Juan Bosch, 1974; Spanish: La Muerte llama a las diez / Death Calls at Ten) aka Le calde labbra del carnefice / The Hot Lips of the Killer
The Killer With a Thousand Eyes (Juan Bosch, 1974; Spanish: Los mil ojos del asesino) aka On The Edge
The Fish With the Gold Eyes (Pedro Luis Ramirez, 1974, Spanish: El pez del los ojos de oro)
Eyeball (Umberto Lenzi, 1975; Italian: Gatti rossi in un labirinto di vetro / Red Cats in a Glass Maze) aka Wide-Eyed in the Dark
Autopsy (Armando Crispino, 1975); Italian: Macchie solari / Sunspots
The Killer Must Kill Again (Luigi Cozzi, 1975; Italian: L'assassino è costretto ad uccidere ancora) aka Il Ragno (The Spider), aka The Dark is Death's Friend
All the Screams of Silence (Ramon Barco, 1975, Spanish: Todo los gritos del silencio)
Deep Red (Dario Argento, 1975; Italian: Profondo rosso) aka The Hatchet Murders
Nude per l'assassino / Strip Nude for your Killer (Andrea Bianchi, 1975)
Reflections in Black (Tano Cimarosa, 1975; Italian: Il vizio ha le calze nere / Vice Wears Black Hose)
The Suspicious Death of a Minor (Sergio Martino, 1975; Italian: Morte sospetta di una minorenne / Too Young to Die)
The Bloodsucker Leads the Dance (Alfredo Rizzo, 1975; Italian: La sanguisuga conduce la danza) aka The Passion of Evelyn
A tutte le auto della polizia (Mario Caiano, 1975; English: Calling All Police Cars)
Snapshot of a Crime (Mario Imperoli, 1975; Italian: Istantanea per un delitto)
The House with Laughing Windows (Pupi Avati, 1976; Italian: La casa dalle finestre che ridono)
Plot of Fear (Paolo Cavara, 1976; Italian: E tanta paura)
Death Steps in the Dark (Maurizio Pradeux, 1977; Italian: Passi di morte perduti nel buio)
Crazy Desires of a Murderer (Filippo Walter Ratti, 1977; Italian: I vizi morbosi di una governante)
Sette note in nero / The Psychic (Lucio Fulci, 1977) aka Murder to the Tune of Seven Black Notes
The Pajama Girl Case (Flavio Mogherini, 1977; Italian: La ragazza dal pigiama giallo / The Girl in the Yellow Pyjamas)
Watch Me When I Kill (Antonio Bido, 1977; Italian: Il gatto dagli occhi di giada / The Cat with the Jade Eyes) aka The Cat's Victims
The Monster (Luigi Zampa, 1977; Italian: Il Mostro) aka Criminal
Hotel Fear (Francesco Barilli, 1977; Italian: Pensione Paura)
Nine Guests for a Crime (Ferdinando Baldi, 1977; Italian: 9 ospiti per un delitto) aka A Cry in the Night
The Sister of Ursula (Enzo Milioni, 1978; Italian: La sorella di Ursula) aka La muerte tiene ojos / Death Has Eyes
Red Rings of Fear (Alberto Negrin, 1978; Italian: Enigma rosso) aka Virgin Terror, aka Trauma
The Bloodstained Shadow (Antonio Bido, 1978; Italian: Solamente nero / Only Blackness)
The Perfect Crime (Giuseppe Rosati, 1978; Italian: Indagine su un delitto perfetto)
Killer Nun (Giulio Berutti, 1979; Italian: Suir omicidi) aka Deadly Habit
Thrilling in Venice (Mario Landi, 1979) aka Giallo in Venice, aka Giallo a Venezia, aka Giallo, Venetian Style
1980sThrauma (Gianni Martucci, 1980; Italian: Il mistero della casa maledetta / Mystery of the Cursed House) aka Trauma
Murder Obsession (Riccardo Freda, 1980; Italian: Follia omicida) aka Fear, aka The Wailing, aka The Murder Syndrome
The Secret of Seagull Island (Nestore Ungaro, 1981; Italian: L'isola del gabbiano)
Madhouse (Ovidio Assonitis, 1981) aka There Was a Little Girl
Tenebrae (Dario Argento, 1982) aka Unsane
The Scorpion with Two Tails (Sergio Martino, 1982; Italian: Assassinio al cimitero etrusco / Murder in the Etruscan Cemetery)
A Blade in the Dark (Lamberto Bava, 1982; Italian: La casa con la scala nel buio / The House with the Dark Staircase)
The New York Ripper (Lucio Fulci, 1982; Italian: Lo squartatore di New York)
Carnal Crime (Cesare Canaveri, 1982; English: Delitto Carnale)
Extrasensorial (Alberto de Martino, 1983) aka Blood Link
Mystère (Carlo Vanzina, 1983) aka Murder Near Perfect
The House of the Yellow Carpet (Carlo Lizzani, 1983; Italian: La casa del tappeto giallo)
Murder Rock (Lucio Fulci, 1984; Italian: Murderock - uccide a passo di danza) aka The Demon Is Loose!, aka Murder Rock - Dancing Death
Nothing Underneath (Carlo Vanzina, 1985; Italian: Sotto il vestito niente / The Last Shot)
Sweets from a Stranger (Franco Ferrini, 1985; Italian: Caramelle da uno sconosciuto)
Formula For a Murder (Alberto de Martino, 1985) aka 7 Hyden Park - La casa maledetta
The House with the Blue Shutters (Beppe Cino, 1986; Italian: La casa del buon ritorno)
The Killer Has Returned (Camillo Teti, 1986; Italian: L'assassino è ancora tra noi)
Delitti (Giovanna Lenzi, 1986; English: Crimes)
You'll Die at Midnight (Lamberto Bava, 1986; Italian: Morirai a mezzanotte) aka The Midnight Killer, aka Midnight Horror
The Monster of Florence (Cesare Ferrario, 1986; Italian: Il mostro di firenze)
Phantom of Death (Ruggero Deodato, 1987; Italian: Un delitto poco comune / An Uncommon Crime) aka Off Balance
Stage Fright (Michele Soavi, 1987; Italian: Deliria) aka Aquarius, aka Bloody Bird
Delirium (Lamberto Bava, 1987; Italian: Le foto di Gioia / Photos of Gioia)
Body Count / Body Count (Ruggero Deodato, 1987) aka Camping del terrore, aka The Eleventh Commandment
Too Beautiful to Die (Dario di Piana, 1988; Italian: Sotto il vestito niente 2 / Nothing Underneath 2)
Dial: Help (Ruggero Deodato, 1988; Italian: Minaccia d'amore / Love Threat)
Delitti e profumi (Vittorio De Sisti, 1988) aka Crimes and Perfume
Obsession: A Taste for Fear (Piccio Raffanini, 1988; Italian: Pathos - Un sapore di paura)
Opera (Dario Argento, 1988) aka Terror at the Opera
The Murder Secret (Mario Bianchi, Lucio Fulci, 1988; Italian: Non aver paura della zia Marta / Don't Be Afraid of Aunt Martha) aka Aunt Martha Does Dreadful Things
Massacre (Andrea Bianchi, 1989)
Nightmare Beach (Umberto Lenzi, 1989) aka Welcome To Spring Break
Arabella, the Black Angel (Stelvio, 1989) aka Black Angel
1990s – to presentHomicide in Blue Light (Alfonso Brescia, 1991; Italian: Omicidio a luci blu)
Trauma (Dario Argento, 1992) aka Dario Argento's Trauma
Misteria (Lamberto Bava, 1992) aka Body Puzzle
Circle of Fear (Aldo Lado, 1992) aka The Perfect Alibi
Dangerous Attraction (Bruno Mattei, 1993)
Eyes Without a Face (Bruno Mattei, 1994; Italian; Gli occhi dentro)
The Strange Story of Olga O (Antonio Bonifacio, 1995) written by Ernesto Gastaldi
The Stendhal Syndrome (Dario Argento, 1996; Italian: La sindrome di Stendhal)
The House Where Corinne Lived (Maurizio Lucidi, 1996; Italian: La casa dove abitava Corinne)
Fatal Frames (Al Festa, 1996)
The Wax Mask (Sergio Stivaletti, 1997; Italian: M.D.C. – Maschera di cera)
Milonga (Emidio Greco, 1999)
Sleepless (Dario Argento, 2001; Italian: Non ho sonno)
The Card Player (Dario Argento, 2004; Italian: Il cartaio)
Eyes of Crystal (Eros Puglielli, 2004; Italian: Occhi di cristallo)
The Vanity Serum (Alex Infascelli, 2004; Italian: Il siero della vanità)
Do You Like Hitchcock? (Dario Argento, 2005; Italian: Ti piace Hitchcock?)
Giallo (Dario Argento, 2009)
Amer (Hélène Cattet and Bruno Forzani, 2009)
Masks (Andreas Marschall, 2011)
Tulpa (Federico Zampaglione, 2012)
Sonno Profondo (Luciano Onetti, 2013)
The Strange Color of Your Body's Tears (Hélène Cattet and Bruno Forzani, 2014; French: L'étrange couleur des larmes de ton corps)
The Editor (Matthew Kennedy and Adam Brooks, 2014)
Y en a quand même eu un paquet je ne sais même pas si y a tout